Gwarancja ubezpieczeniowa należytego wykonania kontraktu określana też jako ubezpieczenie kontraktu to powszechnie stosowane zabezpieczenie roszczeń inwestora wobec wykonawcy.
Jest ono przydatne w przypadkach, gdy wykonawca:
- wykona zlecenie nienależycie;
- mimo zobligowania do zapłacenia kar umownych nie wywiąże się ze zobowiązań;
- nie wykona zlecenia wynikającego z umowy;
- rozwiąże umowę ze swojej winy.
Ubezpieczenie kontraktu obowiązuje do dnia zawarcia umowy bądź od terminu rozpoczęcia realizacji zlecenia i trwa do jego zakończenia. Wysokość gwarancji wynosi zwyczajowo 20% wartości kontraktu. Wysokość składki kalkuluje się w oparciu o sumę gwarancyjną oraz okres obowiązywania gwarancji.
Towarzystwa ubezpieczeniowe wymagają zabezpieczenia udzielanej gwarancji. Minimalne obejmuje weksel własny bądź „in blanco” wraz z deklaracjami wekslowymi. Weksel wystawiany jest przez zleceniodawcę.
Niekiedy ubezpieczyciel wymaga innych zabezpieczeń roszczeń zwrotnych. Takimi zabezpieczeniami mogą być:
- poręczenie osoby (osób) fizycznej lub prawnej;
- hipoteka;
- zastaw rejestrowy;
- przelanie wierzytelności;
- przywłaszczenie na zabezpieczenie;
- zastaw na prawach.
Możliwe jest podpisanie z ubezpieczycielem umowy na każdą pojedynczą gwarancję, co oznacza, że każdy kontrakt można ubezpieczyć osobno. Niemniej wygodnym rozwiązaniem jest zawarcie tzw. umowy generalnej przewidującej limit aktywnych w jednym czasie gwarancji wykonania. W ramach takiego limitu towarzystwo wystawia inwestorowi stosowne gwarancje. Umowę generalną podpisuje się zazwyczaj na 12 miesięcy.
Warto pamiętać, że wypłacenie gwarancji beneficjentowi jest równoznaczne z powstaniem roszczenia towarzystwa w stosunku do oferenta o zwrot wypłaconych w ramach gwarancji kwot.
Gwarancja ubezpieczeniowa należytego wykonania kontraktu to korzystne rozwiązanie zarówno dla inwestora, jak i wykonawcy oraz podwykonawców kontraktów. Co więcej gwarancja ubezpieczeniowa zwiększa wiarygodność wykonawcy jako biznesowego partnera.